Jdi na obsah Jdi na menu
 


Želznice v Dačicich

obr.1
1)Takto idylicky vypadalo nádraží v Dačicích na Moravě kolem roku 1924.
2) Lokomotivy řady 423.0 (velký bejček) jezdily na lokálce od roku 1949 až do r. 1966, kdy byly vystřídány stroji řady 433.0.
3)Na nekvalitních, ale svým způsobem unikátních snímcích je zachycena lokomotiva řady 434.2, přezdívaná například „dvojka“ či „ruka v kapse“. Tyto lokomotivy se na naší trati vyskytovaly jen velmi zřídka, bylo proto velkým zážitkem sledovat je třeba při posunu v Dačicích. Fotografie byly pořízeny roku 1963 na dačickém nádraží.
4)Kdysi zcela běžný obrázek – motorový vůz M 131.1 (Hurvínek) s přípojným vozem Balm. Dačice 1971.
5)Krásné nákladní lokomotivy řady 534.0 (kremáky) se na naší trati objevily na jaře roku 1972 a sloužily zde do října téhož roku. Potom přišlo (přijelo) překvapení! Lokomotivy řady 556.0 - štokry!
6)Mohutné „štokry“ (556.0) se staly skutečnou ozdobou trati. Snímky „pětsetpadesátšestek“ byly pořízeny na počátku sedmdesátých let v Dačicích. Manipulační vlaky z Kostelce do Slavonic a zpět vozily tyto stroje až do podzimu roku 1976. Potom byly nahrazeny motorovými lokomotivami T 466.0. Tím definitivně skončil parní provoz na trati.
obr.2
1)Z dnešního pohledu velmi zvláštně vyhlížející motorový vůz M 132.0 opouští Dačice a míří ke Slavonicím. První motorové vlaky vyjely na naši trať roku 1929.
2)„Malý bejček“ (422.0) dopravoval osobní a smíšené vlaky mezi Cejle – Kostelcem a Sla-vonicemi až do roku 1949. Za války (1. dubna 1945 v Hodicích) byl jednomu z nich při náletu letců – kotlářů prostřílen kotel. Vlak na obrázku právě projel místem, kterému se říká U Valchy. Nemocnice v těchto místech tenkrát samozřejmě ještě nestála. I tato část města vyhlíží dnes zcela jinak.
3)První vlak přivezla do Dačic v neděli 7. září 1902 lokomotiva řady 97, později přeznačená na 310.0. Tendrovky tohoto typu zajišťovaly provoz na trati až do třicátých let minulého století. Tehdy je vystřídaly lokomotivy řady 422. 0.
obr.3
1)Nádraží v Dačicích na Moravě před zahájením provozu roku 1902.
2)Závěrečné práce na zastávce Dačice roku 1902. Budova zastávky byla vystavěna z hráz-děného zdiva, v meziválečném období byla zvětšena o přístavek. Ve čtyřicátých letech minulého století byla však zbořena a na jejím místě postavena budova nová. Současný název Dačice - město nese zastávka od roku 1942.

3)Poslední úpravy tratě v místě zvaném U Valchy. Stavbu dráhy prováděla firma Jan Kubíček z Prahy - Královských Vinohrad.
http://para.unas.cz


 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář